Strona główna » Projekty » Wystawy » Added Value. Design from Poland

ADDED VALUE. DESIGN FROM POLAND

1 - 31 maja 2010
Pawilonie Polskim w Szanghaju, w ramach EXPO 2010
czynna codziennie w godz. 9.30 - 22.00
WSTĘP WOLNY
logo WD_1.jpg
Organizator: Instytut Wzornictwa Przemysłowego Sp. z o.o.
Partner: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Kuratorzy wystawy: Beata Bochińska, prezes IWP, Krzysztof Bielski, dyrektor Pionu Upowszechniania Wzornictwa w IWP
Komisarz wystawy: Ewa Cieślik, IWP
Współpraca: Joanna Kaczorowska, IWP
Scenografia: Maciek Jurkowski, projektant wzornictwa

Organizatorzy:

iwp_mini.jpg  PARP_logo_male.jpg

 

Na wystawie prezentowanych jest 38 produktów polskich projektantów w siedmiu działach tematycznych, które identyfikują mocne strony polskiego wzornictwa i jego konteksty. Te działy to: Rodzimość, Potencjał przemysłu, Estetyka, Inżynieria, Projektowanie uniwersalne, Ergonomia, Cyfrowe technologie

Wystawa odpowiada na pytania:

  1. Czym jest dzisiaj wzornictwo?
  2. Jakich wartości dodanych poszukujemy dzisiaj w produktach?
  3. Jakie jest polskie wzornictwo?
  4. Czy polskie wzornictwo jest czytelne, akceptowalne dla odbiorców poza naszym krajem, a jednocześnie ma rys rodzimości, który potrafi wykorzystać nasze odrębne obyczaje i upowszechnić w świecie?

Kierowana jest do uczestników procesu powstawania nowego produktu, czyli do projektantów i producentów oraz do odbiorców ich wspólnych działań - klientów.

Projektantom mówimy: takie są mocne strony naszego, polskiego, wzornictwa. Możecie, oczywiście bez ograniczenia swojej kreatywności, z nich korzystać. Czy to zrobicie, czy też znajdziecie swoją indywidualną drogę ¬ to wasz wybór. Pokazujemy przykłady dobrych projektów, które najczęściej powstają we współpracy z przedsiębiorstwem. Wdrożenie, produkcja i sprzedaż jest przecież największym sukcesem dla projektu i projektanta.

Przedsiębiorcom pokazujemy, jakie wartości design może przynieść ich firmie. Odwołujemy się do słynnej formuły Dare to be different - odważcie się być inni. Dzisiaj większość waszych konkurentów ma te same albo podobne możliwości technologiczne, a ich produkty - podobne cechy funkcjonalne. Co może was wyróżnić, to cechy emocjonalne oferowanych produktów. Tę wartość dodaną zapewnia dobre wzornictwo. I to w nim należy upatrywać podniesienia konkurencyjności, a co za tym idzie zysków.

Klientom pokazujemy, jakie wartości dodane niosą ze sobą mądrze zaprojektowane i dobrze wyprodukowane produkty. I że w Polsce coraz częściej powstają produkty, które w niczym nie ustępują wyrobom światowym.

Przekonani o wartościach polskiego wzornictwa i w nawiązaniu do najlepszych tradycji Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, kuratorzy wystawy na jej manifest wybrali hasło prof. Wandy Telakowskiej, twórczyni idei IWP: Piękno na co dzień dla wszystkich.

Wystawa jest zorganizowana w ramach prowadzonego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego kluczowego projektu „Zaprojektuj Swój Zysk - Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez zastosowanie wzornictwa”. Jego głównym celem jest stworzenie otoczenia biznesowego, umożliwiającego przedsiębiorcom i projektantom współpracę w obszarze aplikacji wzornictwa przemysłowego. Cel ten jest realizowany między innymi poprzez wystawy dobrych praktyk, prezentujące procesy i modele biznesowe związane z wdrażaniem nowych produktów oraz dobrze zaprojektowane produkty jako wzorce do naśladowania.

Film „Wartość dodana. Światowe wzornictwo z Polski” jest wyświetlany na wystawie, jest jej integralną częścią. Przedstawia powstawanie nowego produktu jako złożony interdyscyplinarny proces: od edukacji projektantów, przez koncepcję projektową, analizę potrzeb klienta i badania ergonomiczne, a potem produkcję, po funkcjonowanie na rynku i odpowiedź na potrzeby konsumenckie. Poszczególne sceny kręcone były: na Wydziale Projektowania Form Przemysłowych w ASP w Krakowie, w Studiu Projektowym 1:1 w Gdańsku, Zakładzie Badań Ergonomicznych IWP, Fabryce mebli biurowych PROFIm, pracowni Oskara Zięty pod Zieloną Górą, warszawskim centrum handlowym i na promenadzie w Gdyni, gdzie prezydent miasta Wojciech Szczurek opowiadał o znaczeniu projektowania dla przestrzeni publicznej.
To pierwszy w Polsce tego typu film edukacyjny, upowszechniający proces powstawania produktu. (czas trwania 26minut)

Broszura Added Value

loga_word_male.jpg

Wystawa współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.